Elverum kommune kan kreve egenandel for langtidsopphold i sykehjem. Her finner du mer informasjon om dette.
Betaling for opphold på sykehjem
Når en innbygger flytter inn på et sykehjem vil den største delen av inntekten gå til betaling for sykehjemsplassen. Hvor mye det skal betales er avhengig av den enkeltes inntekter og nærmere bestemte fradrag, samt sivilstatus .
Inntekter
De aller vanligste inntektstypene er:
- Pensjoner og andre løpende trygdeytelser (også private og utenlandske pensjoner)
- Arbeidsinntekt
- Næringsinntekt
- Leieinntekt (også skattefri leieinntekter)
- Renter
- Annen avkastning av formue (aksjeutbytter og verdipapirer, kundeutbytte, ol.)
Fradrag
Skatt og renter
Det gis fradrag for gjeldsrenter og skatt. Fradrag av skatt i egenandelsberegning er ikke helt det samme skattebegrepet som brukes av skatteetaten. Det gis kun fradrag for skatt relatert til inntekter som skal brukes til egenandelsberegning. Det gis ikke fradrag for formuesskatt eller skatt på gevinst.
Forsørgerfradrag
Dersom det er hjemmeboende ektefelle, samboer eller registrert partner, skal det vurderes om det også er grunnlag for å gi et forsørgerfradrag etter gjeldende regler.
Fradrag for boutgift
Kommunen har egne retningslinjer som gjelder for skjønnsmessig fradrag for boutgifter ved langtidsopphold.
Når du får innvilget langtidsplass på et sykehjem, flytter du ut av din faste bolig og inn i institusjonen som blir ditt nye permanente hjem. Du må da betale egenandel prosentvis ut fra din inntekt. Dette innebærer ofte at du på en eller annen måte må avvikle boligen din, enten ved overtakelse til pårørende, salg eller utleie. Elverum kommune kan etter søknad gi et skjønnsmessig fradrag for nødvendige boutgifter, og fradraget gjelder fra den dagen betalingsplikten for egenandelen inntrer.
Fradrag for boutgifter ved langtidsplass:
Elverum kommune har i kommunestyremøtet 5. februar 2014 vedtatt at det gis et skjønnsmessig fradrag dersom du har likvid formue (bankinnskudd o.l.) under 1G (folketrygdens grunnbeløp) på det tidspunkt betalingsplikten for egenandelen inntrer.
Har du hjemmeboende ektefelle, kan det gis halvt fradrag dersom dere til sammen har en likvid formue under 3G (folketrygdens grunnbeløp).
Fradrag for boutgifter ved korttidsopphold over 60 døgn:
Dersom du har hatt flere korttidsopphold som gjør at du overstiger tilsammen 60 døgn i institusjon i løpet av et kalenderår, kan kommunen kreve egenbetaling etter regler for langtidsopphold. Ved beregning av egenbetaling for opphold i institusjon kan det tas hensyn til at du normalt har kostnader ved å beholde din bolig.
Elverum kommune har i kommunestyremøtet 05.02.2014 vedtatt at det gis et skjønnsmessig fradrag dersom beboer har likvid formue (bankinnskudd og liknende) under 2G (folketrygdens grunnbeløp) på det tidspunkt betalingsplikten for egenandel inntrer.
Har du hjemmeboende ektefelle, kan det gis halvt fradrag dersom dere til sammen har en likvid formue under 4G (folketrygdens grunnbeløp).
Maksimalsatsene for det skjønnsmessige fradraget fastsettes årlig i kommunens betalingsregulativ, og er likt for både korttidsopphold over 60 døgn og langtidsopphold. Satsene gjelder fra og med 01.01.2024:
- For leilighet: inntil 3 450 kroner per måned mot dokumentert betaling av fellesutgift.
- For enebolig: inntil 2 050 kroner per måned mot dokumentert betalt strøm, kommunale avgifter og boligforsikring.
Fradrag for boutgifter gis med inntil tre måneder.
Det gis ikke fradrag for boutgift på fritids- og utleieboliger.
Beregning av egenandel (vederlag)
Egenandel skal ikke overstige den reelle oppholdsutgiften. Den relle årlige driftskostnad per sykehjemsplass er kr 1 184 827 i 2023.
Hvor mye kommunen maksimalt kan kreve i egenandel er bestemt av forskrift om egenandel for helse- omsorgstjenester. Dette gjøres på tre trinn:
- Det skal gis et fribeløp (kr 10 000 i 2024). Dersom en beboer blir lagt inn på dobbeltrom uten å ville det selv, får beboer et høyere fribeløp (kr 48 300 i 2024).
- Deretter kan kommunen ta inntil 75% av grunnbeløp (1G = kr 124 028 ). Eksempel: 75% av (kr 124 028- kr 10 000).
- På inntekt som overstiger 1G, kan kommunen kreve 85 % av det overstigende beløpet.
Beregningsgrunnlag tar utgangspunktet i inntekter i det året som beboeren bor på sykehjem, og utfra dette beregnes det et månedlig beløp.
Hvor mye sitter jeg igjen med i måneden?
Det beløpet som du sitter igjen med etter at kommunen har trukket egenbetaling, kalles for "Til egen disposisjon" og beregnes på denne måten:
- 25 % av grunnbeløpet + 75 % av fribeløpet + 15 % av inntektsgrunnlag over 1G
Etteroppgjør/etterberegning
Alle som får tilbud om sykehjemsplass får tilsendt et orienteringsskjema og mulighet for å oppgi inntektsopplysninger ved innflytting til sykehjem. Dersom kommunen ikke blir oppdatert av beboerens økonomi, kan opplysninger i siste tilgjengelige skatteoppgjør blir brukt i fastsetting av egenandel.
Hvis skatteoppgjøret for gjeldende år viser at beregning ikke er riktig, skal kommunen foreta et etteroppgjør/etterberegning. Har beboer betalt inn for mye for dette året, skal kommunen betale tilbake overskytende. Er det for lite innbetalt, kan kommunen sende ut krav om etterbetaling.
Hvilke tjenester skal du ha dekket under oppholdet?
Egenandel skal dekke:
- Kost og losji, herunder hygieneartikler fra kommunens leverandører.
- Medisiner.
- Vask av privat tøy.
- Pleie og omsorg, herunder hårstell og tannstell.
- Nødvendig fysio- og ergoterapitjeneste, akutthjelp og legetjeneste.
- Egenandel til spesialisthelsetjeneste.
- Reiseutgifter til tannbehandling hos offentlig tannhelsetjeneste.
- Større hjelpemidler som senger, personløftere, samt korttidslån av rullestol ol.
Dette dekkes ikke:
Utgifter til media, telefon, frisør, kroppspleie, briller, høreapparater, klær og utgift til reparasjon av personlige eiendeler.
Vedtak og klage
Kommunen fatter vedtak om egenandelbetaling. Vedtaket sendes til beboer (med mindre det er gitt beskjed om at beboer ikke ønsker vedtaksbrev). I tillegg sendes vedtaksbrev til verge/fullmektig/fakturamottaker eller nærmeste pårørende.
Vedtak om egenandel kan påklages til Statsforvalteren. Klagefrist er fire uker etter vedtaksbrevet er kommet frem mottaker. Klagen sendes til Egenandel for institusjonsopphold ved Tildeling og koordinerende enhet i kommunen som er de som har fattet vedtaket. Saken vil bli vurdert på nytt utfra opplysninger som blir framsatt i forbindelse med klagen. Opprettholder kommunen sitt vedtak, blir klagen videresendt til Statsforvalteren for endelig vedtak.