Trygghetsalarm er en tjeneste fra kommunen som skal bidra til at bruker føler seg trygg i hjemmet hele døgnet. Trygghetsalarmen skal kun benyttes når det er behov for å tilkalle hjelp. Ved behov for øyeblikkelig hjelp må nødetatene kontaktes.
Elverum kommune tilbyr digitale trygghetsalarmer. Man kan velge mellom stasjonær eller mobil trygghetsalarm. (Nærmere informasjon om ulikhetene se lengre ned i saken.)
Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste. Prisen på trygghetsalarm er lik for alle inntektsgrupper. Alle som har ønske om trygghetsalarm kan få dette som en betalingstjeneste. Det vil bli opprettet en elektronisk journal for deg slik at hjemmetjenesten kan få opp opplysninger om deg.
Trygghetsalarm søkes på eget søknadsskjema.
Forutsetninger for iverksetting
- Du forstår og mestrer bruken av trygghetsalarmen.
- Du forstår at den bærbare alarmenheten må bæres til enhver tid.
- Du godkjenner montering av digital dørlås eller digital nøkkelboks, samt sørge for å ha en ekstra nøkkel til å ha i den digitale nøkkelboksen eller som oppbevares av hjemmebasert tjenester. For ytterligere informasjon om digitale dørlås følg lenken; Informasjon om innføring av dørlås / digitale nøkler i hjemmetjenesten
- Samtykke til montering av digitalt dørlås eller digital nøkkelboks gjøres under eget punkt i søknadsskjemaet for trygghetsalarm.
Mål med trygghetsalarmen
- Bidra til at du føler seg trygg i hjemmet.
- Fremme din mulighet til å leve og bo selvstendig.
- Gir deg mulighet for å påkalle hjelp ved behov.
Målgruppe
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo hjemme og som har behov for å påkalle hjelp ved behov.
Hva tjenesten omfatter
- Hjemmesykepleien tar kontakt med deg etter at alarmen er utløst.
- Hjemmesykepleien drar hjem til deg ved behov.
- Hjemmesykepleien betjener trygghetsalarmen hele døgnet.
Med det nye digitale systemet for håndtering av velferdsteknologi varsler trygghetsalarmene direkte til hjemmesykepleien uten å gå omveien om et eksternt alarmsenter.
Stasjonær trygghetsalarm
- Hovedenhet koblet til strøm hele tiden.
- Bruker er ansvarlig for at trygghetsalarmboksen er tilkoblet strøm til en hver tid.
- Batteri-back up ved strømbrudd.
- Toveis tale via hovedenhet.
- Alarmsmykke/armbånd med lang batterilevetid.
- Ingen ladning kreves.
- Alarmering fungerer i hovedsak kun inne i boligen/leiligheten.
- Innehar SIM-kort og kommuniserer via mobilnettet.
- Alarmsmykket er vanntett.
Mobil trygghetsalarm
- Smykkelignende enhet/klokke som man bærer på seg.
- Innehar SIM-kort og kommuniserer via mobilnettet.
- Innehar lokaliseringsteknologi, GPS, slik at vi kan finne deg hvis du trykker på alarmen.
- Toveis tale.
- Krever ladning som bruker eller nærstående må lade selv.
- Alarmen fungerer også utenfor hjemmet.
Behandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Behandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Søknad
Gå til digitalt søknadsskjemaet her.
Klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres.
Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Vedlegg til søknad
Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Trenger du veiledning?
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.