Alle som bekymrer seg for et barns utvikling eller omsorg kan ta kontakt med barnevernstjenesten. Din bekymringsmelding kan være svært viktig for barnet det gjelder. Å komme tidlig i gang med hjelp er viktig, og kan forhindre at vanskelighetene blir for store.
Er du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, skal du ta kontakt med barneverntjenesten.
Det skal være en lav terskel for å gi oss en bekymringsmelding. Det er vi som vurderer alvoret i bekymringen, og om noe skal gjøres videre. Ring oss på vårt barneverntelefonnummer, så kan vi rådgi deg hvis du er i tvil. Du kan melde fra enten muntlig eller skriftlig, og anonymt om det er ønskelig.
Er du offentlig ansatt, gjelder egne prosedyrer for bekymringsmeldinger til barnevernet. Hvis du for eksempel jobber i barnehage, skole, PPT, på helsestasjon eller annen offentlig tjeneste, og har grunn til å tro at et barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt eller mishandling, har du lovfestet plikt til å melde saken videre.
Barneverntjenesten skal på sin side gi nærmere bestemte opplysninger (tilbakemelding) til den som har gitt melding til barneverntjenesten.
Her finner du et skriftlig meldeskjema om du ønsker å benytte dette.
Behov for hjelp ettermiddag/kveld/helg
Ved behov for hjelp etter kontortid, kan du ringe barnevernvakten.
Barnevernvakta er en interkommunal barnevernvakt som ivaretar akuttberedskapen for barneverntjenestene i Trysil/Engerdal, Åmot, Elverum, Løten, Stange, Hamar, Ringsaker, Lillehammer, Sør Fron/Ringebu, Nord Fron, Gausdal, Stor Elvdal og Øyer kommune.
Tlf: 40 40 40 15 og alarmtelefon 116 111.
Telefontid: døgnåpen utenfor kommunal barneverntjenestes kontortid.