Denne siden er under oppbygging!
Alle ansatte i Elverum Kommune som jobber med barn, unge eller familier jobber etter Bedre tverrfaglig innsats -modellen (BTI). Målet er tidlig innsats og god samordning av tjenester.
BTI er arbeidsverktøy for ansatte, og beskriver hvordan barn, unge og deres familier skal bli møtt i tjenestene. Modellen handler om tverrfaglig innsats, og skal sikre tidlig innsats uten brudd i oppfølgningen. Brukermedvirkning skal gi et tett og koordinert samarbeid med familiene.
Modellen inneholder handlingsveiledere, rutinebeskrivelser og ulike verktøy. Digital stafettlogg brukes som hjelpemiddel da det er behov for samhandling mellom tjenester. Det er et handlingsforløp med fire nivåer fra 0 til 3. Modellen knyttes sammen på nivå 1 til 3 med en stafettholder - se modell (puslespillbrikken).
- Nivå 0 og 1 - tidlig innsats
- Nivå 2 og 3 - tverrfaglig samhandling


I Elverum er nivå 0 det universelle tilbudet som gis til alle gravide, barn, unge og deres foresatte. Hjerterom på timeplanen er en paraply i det universelle tilbudet. I arbeidet med det universelle tilbudet kan man se noe hos gravide, barn, unge eller familier som man undrer over. På nivå 0 skal man finne ut om undringen er grunn til bekymring. Er det en bekymring må det følges opp med tiltak først på nivå 1.
Vi skal ha beviste ansatte som bruker hjerte i møtet med alle gravide, barn, unge og deres foresatte. De ansatte må tørre å se - og tørre å handle når det er behov for det. På nivå 0 handler det om å tørre å stille det ekstra spørsmålet.
Vurdering:
Undring kan oppstå etter en observasjon av tegn og signaler hos barn/unge eller foresatte eller et resultat av en samtale. Når det oppstår en undring må du prøve å sette ord på uroen du kjenner. Kommer du frem til at uroen er en bekymring må du ta saken videre til nivå 1.
Enkle tiltak kan gjøres å nivå 0
Konkretisering:
Beskrive observasjonene.
Deling:
Drøfte observasjonene med andre, barnet/den unge, foreldre, leder, kolleger.
Beslutning:
Beslutte om det er hensiktsmessig å avslutte eller gå videre på nivå 1.

Beskrivelse av nivå 1
Nivå 1 omhandler de aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres i egen virksomhet og i hjemmet ved bekymring for barn og unge. Bekymring defineres som oppmerksomhet knyttet til barnets negative utvikling (faglig-, sosialt-, helse- eller omsorgsmessig).
Ansatte kan selv ha observert, fått innspill fra barnet, ungdommen, foresatte eller andre som utløser bekymringen. Etter at man i samråd med barn/unge og foresatte har prøvd ut tiltak i egen virksomhet eller i hjemmet skal behovet for et videre tverrfaglig samarbeid vurderes.
Ansvar
På nivå 1 er det den som står nærmest gravide/barnet/den unge eller den ansatte som har observert eller fått innspill (alle yrkesgrupper på all-arenaene)som gir bekymring - som er ansvarlig for iverksetting og oppfølging av tiltak. Ansvarlige kan være:
- Barnehage
- Skole
- Psykisk helse
- BOI - bosetning og introduksjon
- Jordmor og helsesykepleier
Nedenfor finner du 4 steg på nivå 1 i forhold til arbeidet som skal skje på dette nivået - før man vurderer nivå 2. Ansvarlig for stegene er beskrevet over. Støttemateriell i steget "handling" er gjeldene for hele nivå 1.
1A Bekymring oppstår
Handling:
Drøft bekymringen med kollega eller nærmeste leder.
Vurdering:
Hva er man bekymret for?
Beslutning:
1. Er det ikke grunnlag for bekymring avslutte saken. Dokumenter vurderingen som er gjort. Det kan være nyttig hvis det skulle bli en ny bekymring på et senere tidspunkt.
2. Er det bekymring? Fortsette til trinn 1B "Konkretiser bekymringen"
I skole og SFO:
Dersom det gjelder kunnskap eller mistanke om krenkelser benytt varslingsskjema kap 9a. Her finner du handlingsplan for skole og meldingskjema
Barnehagen: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
- Se Handlingsplan for et trygt og godt barnehagemiljø 2021
- Her finner du Meldeskjema for barnehage
Støttemateriell:
Hjelpeverktøy i vurderingsarbeidet. Sakens karakter vil avgjøre hvilket støttemateriell det er hensiktsmessig å bruke.
1B Konkretiser bekymringen
Handling:
Konkretiser og skriftlig gjør bekymringen.
Hva slags observasjon og kartlegging du bør velge avhenger av bekymringens karakter.
Anonym drøfting med aktuelle instanser ved behov - se tjenesteoversikt.
Vurdering:
Er det fortsatt grunnlag for bekymring?
Beslutning:
1. Avslutte saken
2. Fortsette til trinn 3 "Samtale med barn og foresatte"
Dokumenter/støttemateriell:
Nettsider
www.tidligintervensjon.no
Ansatte i barnehage: www.kriseportalen.no
(Her kommer mer informasjon.)
En ressursside for fagpersoner om sunn seksuell utvikling, og håndtering av bekymringsfull og skadelig seksuell atferd: https://www.seksuellatferd.no/
1C Samtale med barn og foresatte
Handling:
Gjennomfør en samtale med barnet/ungdommen og foresatte for å avklare om det er grunnlag for bekymring
Vurdering:
Fortsatt grunnlag for bekymring?
Beslutning:
Avslutte saken.
Konkretisere noen tiltak i barnehagen, på skolen eller i hjemmet.
Informer foresatte om lavterskeltilbud i kommunen.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
1D Iverksette og evaluere tiltak
Handling:
1. Tiltak iverksettes.
2. Avtal- og gjennomfør evalueringsmøte med foresatte og barnet/ungdommen.
Vurdering:
Har tiltakene hatt ønsket effekt?
Beslutning:
Avslutte saken.
Vurder nye tiltak på nivå 1.
Løft saken videre til nivå 2 med samtykke fra foresatte.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)

Beskrivelse av nivå 2
Dersom tiltak på nivå 1 ikke har ønsket effekt eller ikke er tilstrekkelige, løftes saken til nivå 2.
Bruk oversikten over de ulike tjenestenes roller og ansvar dersom du er i tvil om hvem som bør involveres. Arena for tverrfaglig drøfting benyttes.
Ansvar:
Det er også på nivå 2 naturlig at den som er nærmest barnet, som på nivå 1, har ansvar for å sikre oppfølging. Dersom andre instanser blir ansvarlig for tiltak på nivå 2, har de tiltak- og evalueringsansvar.
Ressursteam:
Det etableres ressurs team i barnehager, skoler og BOI. Se egen rutine (må utarbeides).
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
2A Tverrfaglig drøfting
Handling:
Aktuelle instanser inviteres til tverrfaglig drøfting.
Inviter foresatte til å delta. Hvis ikke foreldre ønsker å delta. Etterspør samtykke. Benytt: Samtykkeskjema - tverrfaglig samarbeid
Alle saker kan drøftes anonymt med barnevernet.
Bruk pedagogisk analyse som verktøy der det er naturlig.
Vurdering:
Fortsatt grunnlag for bekymring?
Beslutning:
Avslutte saken.
Konkretiser noen tiltak i barnehagen, på skolen eller i hjemmet ved behov.
Avtal evalueringsmøte dersom mulig.
Ansvar:
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier i samarbeid med virksomhetsleder.
Barnehagen: Pedagogisk leder i samarbeid med virksomhetsleder.
Skolen: Kontaktlærer i samarbeid med virksomhetsleder.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
2B Iverksett og evaluere tiltak
Handling:
1. Tiltak iverksettes.
2. Avtal og gjennomfør evalueringsmøte med foresatte og barnet/ungdommen.
Vurdering:
Har tiltak hatt ønsket effekt?
Beslutning:
1. Avslutte det tverrfaglige samarbeidet og vurdere nye tiltak på nivå 1.
2. Videreføre det tverrfaglige samarbeidet på nivå 2.
3. Tilmelde/henvise og løfte saken til nivå 3.
Innsatsen på all-arenaen skal fortsette selv om saken meldes videre.
Avtal med foresatte at nødvendig informasjon blir gitt til all-arenaen etter en undersøkelse-/utredningsfase for å sikre god oppfølging.
Ansvar:
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier i samarbeid med virksomhetsleder.
Barnehagen: Pedagogisk leder i samarbeid med virksomhetsleder.
Skolen: Kontaktlærer i samarbeid med virksomhetsleder.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)

Beskrivelse av nivå 3
Utredning, kartlegging og undersøkelse for å vurdere særskilte behov hos barn, unge og familier. Viderehenvisning til spesialisthelsetjenesten vurderes.
Søknad om Individuell plan (IP) vurderes. Vedtak/konklusjon.
Ansvar:
Saksansvarlig som har mottatt henvisning/melding.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
3A Tverrfaglig drøfting
Beskrivelse:
Innhent samtykke fra foresatte til å kalle inn til tverrfaglig møte på all-arenaen. Lag tiltaksplan.
Ansvar:
Stafettholder (avklart på nivå 2).
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
3B Koordinerte tiltak iverksettes og evalueres
Beskrivelse:
Tiltak iverksettes.
Inviter involverte parter til evalueringsmøte.
Evaluer tiltak.
Juster handlingsplanen ved behov.
Avtal tid for neste møte.
Ansvar:
Stafettholder (avklart på nivå 2).
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)
3C Plan for videre samarbeid
Beskrivelse:
Tverrfaglig samarbeid videreføres eller avsluttes.
Saken tilbakeføres til nivå 2 eller 1.
Ansvar:
Stafettholder avklares.
Dokumenter/støttemateriell:
(Her kommer mer informasjon.)