Elverum kommunestyre vedtok den 24. februar, i sak 022/21, detaljregulering for Ydalir B3. Planen legger til rette for konsentrert småhusbebyggelse i den nye bydelen Ydalir. Frist for klage er 22. mars.
Planområdet
Planområdet er på ca. 30 dekar omfatter gbnr. 31/670, som er ubebygd, og en enebolig på gbnr. 30/1096. Området ligger rett sør for Olav Sæters veg, vest for Halvor Svenkeruds veg, nord for Granittvegen og ny Ydalir skole og barnehage. Avstanden til sentrum er på ca. 1,5 km.
Hensikten med planen
Planen legger til rette for et nytt boligområde bestående av konsentrert småhusbebyggelse i form av rekkehus/eneboliger i kjede- og flerfamilieleiligheter. I illustrasjonsplanen skisseres det totalt 92 nye boliger på feltet der 70 er av typen Trysilhus flerfamilie og 22 er rekkehus. Flerfamilie-bebyggelsen vil ha én boenhet i første etasje, og én boenhet i andre etasje med mulighet for innredbart loft. Leilighetsstørrelser vil variere fra 3-romsleiligheter på 71 m2, til 5-romsleiligheter på inntil 130 m2. Rekkehusbebyggelsen kan bygges i inntil tre etasjer og har carport/bod som en integrert del av huset. Størrelsen på boligene i rekkehus er 110-150 m2.
Adkomsten til området skal være via Granittgata. Det tilrettelegges også for et felles gang- og sykkelvegsystem, «Loopen», som vil gå gjennom planområdet. Det er planlagt å etablere to lekeplasser ved flerfamilieområdet og én i rekkehusområdet. For å skjerme området er garasjer/carporter plassert langs Rv. 25 og Olav Sæters veg og vil fungere som støyskjerm. Planområdet er planlagt utbygget i flere byggetrinn, der det første trinnet vil være langs Granittgata.
Se plandokumentene og kommunestyrets vedtak for mer informasjon.
Klageadgang
De som er part i saken eller har annen rettslig klageinteresse kan påklage kommunestyrets vedtak. Klagen må sendes inn skriftlig til oss innen 22.mars 2021. Klager behandles av formannskapet og følger bestemmelsene gitt i forvaltningsloven. Dersom klagen ikke blir tatt til følge av formannskapet sendes den til behandling hos Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) i Innlandet. Eventuelle krav om erstatning eller innløsning etter plan- og bygningsloven må være satt fram for kommunen innen 3 år.
Kommunens saksbehandler er Erik Johan Hildrum.