Vi gir deg råd i din livssituasjon og veileder til til andre instanser. Ved spørsmål og veiledning, se tider for drop-in eller oppsøk kommunens servicekontor på Folkvang
Støtteordningene
NAV kan hjelpe deg med økonomisk sosialhjelp i en livssituasjon der du selv ikke kan forsørge deg gjennom arbeid, trygd eller andre økonomiske rettigheter. Du skal først og fremst utnytte alle muligheter til å forsørge deg, før sosialstøtte ytes.
Støtteordningen skal sikre deg hjelp til livsopphold. Med dette menes livsnødvendigheter som mat, husleie, strøm og nødvendige klær. Bidrag vil være den vanligste formen for hjelp, men du kan også motta hjelp i form av lån eller garanti for lån. Dette vil først og fremst være aktuelt hvis det antas at du vil være i stand til å tilbakebetale lånet.
Hvordan søke?
Du må fylle ut et søknadsskjema som kan skrives ut fra denne siden eller henvende deg til NAV Elverum. Du kan få hjelp til å fylle ut søknad ved å kontakte veiledere ved NAV Elverum eller ved å henvende til kommunens servicekontor i Kommunehuset Folkvang.
Riktig utfylt søknadsskjema på økonomisk sosialstønad med nødvendig dokumentasjon, blir som regel besvart i løpet av fire uker. De søknadene som blir vurdert som akutte blir behandlet i løpet av to dager.
Her finner du alle søknadsskjemaer. Se også linker direkte til hvert skjema nederst på denne siden.
Personlig veiledning
Publikum må nå ha timeavtale for å få personlig veiledning.
Åpningstidene for drop-in, når du ikke har timeavtale på NAV Elverum, er tirsdag og torsdag kl. 09.00-11.00
I tidsrommet 08.00 – 15.30 kan du ringe NAV kontaktsenter på telefon 55 55 33 33. Du kan også kontakte oss via "Ditt NAV" på www.nav.no
Kriterier/vilkår
Du må være over 18 år for å motta tjenesten. Vi vil gjøre en konkret vurdering av dine faktiske behov. Det kan stilles vilkår for hjelpen. Du kan bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt:
- om du har søkt om bostøtte
- om du har benyttet dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger
- om du har kontakt med Nav og tar imot tilbud om arbeid eller kurs
Husk også å søke forskudd på lønn.
Saksbehandling
Nav-kontoret skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til Nav innen klagefristen for vedtaket utløper.Her vil det også stå om det er stilt vilkår/betingelser til utbetalingene.
Saksbehandlingstid
Søknader behandles så raskt som mulig. Behandlingen kan imidlertid bli forsinket hvis du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger.
Klagemulighet
Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til kommunens klagenemd. Hvis vedtak opprettholdes der, blir den sendt til Fylkesmannen i Hedmark. De vil også vurdere vedtaket. Du vil bli informert om avgjørelsene.
Skjemaer
Frisklivsresept (PDF)
Henvisning til fysioterapitjenesten barn/unge - EK 0066
Søknad om helse- og omsorgstjenester - EK 0044
Søknad om ledsagerbevis - EK 0056
Søknad om leie av kommunal bolig - EK 0121
Søknad om økonomisk sosialhjelp (NAV)